Angkor Wat: een sprookje

22 juli 2013 - Siem Reap, Cambodja

Gisteren zijn we vanuit Laos naar Cambodja gevlogen. Keurige vlucht van Vientiane naar Siem Reap, met een tussenlanding in Pakze, in Laos. Voor de geïnteresseerden, de vluchten waren met een ATR72...;-)

De eerste kennismaking met Cambodja is er een van de administratie op orde houden. Eerst moeten we een formulier invullen met aankomst en vertrekinformatie, dan een aangifteformulier voor de douane, en dan nog een aanvraagformulier voor een visum. Maar, eerlijk is eerlijk, alles ging nogal soepel op de luchthaven van Siem Reap en binnen een half uur stonden we buiten, klaar om Cambodja te verkennen.

Cambodja komt iets ontwikkelder over dan Laos. Dat heeft voordelen (infrastructuur is netjes)), maar ook nadelen - men is veel bedrevener in het bedienen van en omgaan met toeristen. Beide landen hebben overigens een plekje in ons hart verworven, hoewel ieder zijn eigen voorkeur heeft.

Gisteren hebben we niet veel gedaan. We zijn nogal vroeg vertrokken uit Laos (om 5 uur werden we opgehaald...), dus we waren moe. Na de vlucht hebben we even Siem Reap bekeken, maar vooral uitgerust. Siem Reap is erg toeristisch, met veel cafés en restaurants en veel, redelijk opdringerige, mensen die je iets willen verkopen. Opvallend veel meer drukte dan in Laos. Maar goed, iedereen probeert zijn brood te verdienen. Gisteravond hebben we nog wat gegeten en toen was het al gauw tijd om te slapen.

Gisteren sloeg ook de lichamelijke malheur toe. Nadat Monique helemaal is opgeknapt, waren de mannen achter elkaar aan de beurt om zich niet prettig te voelen, met menig toiletbezoek als gevolg...we zullen niet verder in detail treden. Maar alles gaat nu weer goed met ons allemaal. Alleen Elisa heeft nog helemaal geen last gehad van klachten, maar dat zal zijn omdat ze nu volwassen is...;-)

Vanochtend stond Angkor Wat op het programma. Om 8 uur werden we opgehaald door onze gids, Polinth. Hij nam ons mee op het kleine circuit, wat niet betekent dat je alleen de kleine tempels ziet, maar vooral de tempels die wat dichterbij Siem Reap liggen. We hebben Angkor Tom bezocht, de vroegere hoofdstad van Cambodja, maar het hoogtepunt was natuurlijk Angkor Wat. Een werkelijk prachtig tempelcomplex, met 5 torens, een grote gracht eromheen en heel veel indrukwekkende gebouwen, beelden en versieringen. Je wordt er stil van om te beseffen dat dit allemaal bijna 1000 jaar geleden gemaakt is. Wat een voorrecht om hier te mogen zijn: nogmaals dank aan Monique voor dit geweldige cadeau!

Onze gids was wel wat in de war van de samenstelling van de groep. Peter is volgens hem de man van Monique en Elisa is zijn dochter. Wie Geert dan was, daar heeft hij zich maar niet over uitgelaten. We hebben het voor het gemak maar zo gelaten...

We zijn nu moe en voldaan van de indrukken (maar wat wil je ook na het bezoeken van een van de wonderen van de wereld) en gaan straks lekker iets eten. Morgen staat een vrije dag op het programma. We denken eraan een massage te nemen: werkelijk spotgoedkoop hier. Maar wie weet wordt het ook iets heel anders. We zien wel wat het wordt: daar is het vakantie voor!

Dank voor alle reacties. Erg leuk om te lezen hoe iedereen meeleeft en -leest.

Groeten en tot de volgende blog!