Vanuit Pnomh Pen

28 juli 2013 - Phnom Penh, Cambodja

Beste volger,

vandaag ben ik weer aan de beurt om jullie wat bij te praten. Vanuit een heel warm en super vochtige hoofdstad van Cambodja. De kleding droog houden is niet haalbaar.

vanuit Battanbang zijn we na een rit van 270 km dwars door het land en dorpjes naar hier gereden met onze gids. Deze gids had niet de grote klik met ons en wij al helemaal niet met hem, was ongeïnteresseerd, niet correct, was vaak te laat. Zonder het geven van een fooi hebben we van hem afscheid genomen.

Vanochtend dan het langverwachte bezoek aan de gevangenis hier in Pnomh Pen wat nu ingericht is als museum en herdenkingsplaats. Met foto's van de gevangenen, de martelwerktuigen en schilderijen gemaakt door een overlevende was het voor ons allemaal behoorlijk aangrijpend temeer omdat het allemaal nog zo kort geleden is gebeurd, tussen 1974 en 1979. 20000 mensen zijn hier gemarteld en slecht 7 mensen hebben het overleefd en daarvan nu nog 2 in leven zijn.

de gids was uiterst sympathiek en vertelde het verhaal zeer correct, draaide er geen doekjes om maar zonder emotie en sensatie.

daarna met de tuk tuk naar de Kiling Fields, 4 km. Buiten de stad.

daar werden de mensen vanuit de gevangenis heen gebracht in vrachtauto's om op deze terreinen afgemaakt te worden. In een stoepa van glas  werden de duizenden schedels gepresenteerd, zeer confronterend.

we waren allen stil van de gehoorde verhalen en geziene beelden maar konden het toch aan.

in de middag weer naar ons prachtige hotel waar we gezwommen hebben en zonet lekker wat gedineerd. Nog een wijntje of cocktail gedronken.

morgenochtend (maandag) met de auto naar onze laatste bestemming Sihanoukville waar we tot woensdagsmiddagsgaan genieten van zwembad en stranden en .........zonder lultoeter ofwel: gids.

groeten van ons 5jes,

Geert

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frans en jenny:
    28 juli 2013
    veel plezier en lekker uitrusten die laatste dagen!!