Bericht van Geert

18 juli 2013 - Phonsavan, Laos

Lieve volger,

ik ben vandaag aan de beurt om het blog te schrijven. Welnu......vandaag, donderdag hebben we de vlakte der kruiken bezocht , onze gids Tong en chauffeur kwamen ons weer netjes ophalen. De vlakte der kruiken is , midden in het mooie landschap een plek waar allerlei kruiken zich bevinden, ze zijn ongeveer 1.70 mtr hoog. Vergelijk het een beetje met hunebedden maar dan heeeeeel anders! Men weet nog steeds niet waar ze voor dienden, urnen voor as van doden of kruiken waar Rijswijn in werd opgeslagen. Ze zijn 2000 jaar oud en pas ontdekt na het opruimen van de mijnen die hier veelvuldig gevallen zijn. Daarna een prachtige wandeling door rijstvelden, echt schitterend. Maar.......onderweg terug naar het busje werden we overvallen door een wel zo'n gigantische tropische regenbui, werkelijk zo intensief dat we echt tot aan het vel doorweekt waren met de nodige slipgevaren want het water stroomde in grote geulen bergafwaarts. Peter is onderuit gegaan maar gelukkig zonder nare gevolgen. Later in hotel verkleed en in Ponsavan een originele Laosmaaltijd gegeten wat in het reisprogramma zat. Daarna in een herdenkingscentrum een film over de oorlog gezien die hier uitgevochten werd tussen 1963 en 1969. Ik kan het me nog een beetje herinneren dat hier de Amerikanen hebben huisgehouden om de Patet Lao tegen te houden. Er zijn hier in Laos meer bommen gevallen dan in de 2e Wereldoorlog en de Vietnamoorlog samen. De lieve en zachte bevolking heeft enorm geleden terwijl ze part noch del hadden aan het verhaal. Tot nu toe nog steeds gevaar om op een bom te lopen. Wij hebben in opgeruimd gebied gelopen hoor maar wel netjes tussen de witten steen.

Morgen met het vliegtuig naar onze nieuwe bestemming: Vientiane.

tot ons volgende bericht!

groeten,

geert en zijn vrouw en kindertjes

1. Erik Jan:
    18 juli 2013
    Dat klinkt allemaal fantastisch, zelfs die tropische regenbui. Geen melding over Monique dus hopelijk is alles weer gezond. Ik ben ook nog eens in Vientiane geweest, twee dagen maar en ik herinner me de enorme brede boulevards (je kon de franse invloed merken, zelfs een Arc de Triomphe) zonder verkeer, alleen wat fietsen. We hadden een taxi vanaf de rivier en enige vertraging want de remmen werkten niet meer (zo). Blijven genieten en blijven schrijven, een prima manier om op de hoogte te blijven. Moeten we misschien ook in ons 'gewone leven' doen. Ik weet nu meer van jullie dan normaal. Veel plezier.
  2. Marianne Gils:
    21 juli 2013