Kuang Si watervallen

16 juli 2013 - Luang Prabang, Laos

Vanochtend besloot Monique eerst om naar de dokter te gaan. Na eerst een daling van de koorts bleef ze zich toch zo slecht voelen dat paracetamol alleen niet genoeg was. Met hulp van gids Thong hebben we een lokale kliniek bezocht, waar met behulp van een zaklantaarn, een thermometer en een geneesmiddelenencyclopedie, de diagnose gesteld werd en het juiste antibioticum geselecteerd was. Het gaat inmiddels stukken beter met Monique, ze kon vandaag het programma voor het grootste deel meedoen. We houden het in de gaten.

Vanochtend hebben we het museum van Luang Prabang bezocht, wat tot 1975 het paleis van de laatste koning was. Indrukwekkend waren de gouden Boeddha en de vele Boeddhaafbeeldingen. Ook de kleding, wapens en auto's van de koning zijn tentoongesteld. Een arme Citroën snoek had duidelijk te leiden onder het warme, vochtige klimaat. Het ding viel van ellende en roest bijna uit elkaar.

Na het museum hebben we Phousi Hill beklommen, een heuvel in Luang Prabang met een prachtig uitzicht over de rivieren Mekong en Khan die in Luang Prabang samenkomen. Indrukwekkend! Maar je weet pas wat zweten is als je bij 32 graden in Laos deze heuvel opgaat. Onze shirts waren doorweekt!

Op de weg naar beneden hebben we naar een gebruik in Laos twee spreeuwen losgelaten: met hun vrijheid zou al het slechte uit je leven moeten weg gaan. We houden het in de gaten...

Op weg naar beneden hebben we het Traditional arts and ethnology Center bezocht. In dit museum wordt een stuk van de geschiedenis van de vier grote bevolkingsgroepen in Laos uitgelegd. Interessant om te lezen over rituelen en gebruiken.

Na het museum hebben we Monique weer opgehaald. De voelde zich zoveel beter dat ze met ons meeging naar de Kuang Si watervallen. De rit daarnaar toe duurde zo'n 40 minuten, langs een prachtige route door kleine dorpjes, rijstvelden en prachtige uitzichten over heuvels en de Mekong rivier.

Bij de watervallen stond een lekkere lunch voor ons klaar. Midden in het bos genoten we van een prima lunch, waarbij je niets tekort kwam. De reisorganisatie, Van Verre, heeft de organisatie van de reis hier in Laos goed geregeld.

De watervallen zelf zijn schitterend. Van een hoogte van zo'n 30 meter klatert het water omlaag in bassins waar je in kunt zwemmen. Het water is prachtig azuurblauw. Het was hier redelijk druk met andere bezoekers, maar het is tot nu toe nog nergens vervelend of te druk geweest. Hier zijn heel wat foto's gemaakt.

Excuses overigens voor de weinige foto's bij onze verhalen. We hebben de meeste foto's op de camera's staan en hebben nog geen kans gezien die foto's op de iPad te zetten om ze te uploaden. We houden het in de gaten.

Onderweg naar Luang Prabang zijn we gestopt in twee dorpjes, van verschillende etnische groepen. Overal worden we begroet door vriendelijke mensen en heel veel kinderen. Monique had wat schriften en potloden meegenomen, die we hebben uitgedeeld tot grote vreugde van de kinderen. Twee schattige jongetjes riepen ons 'see you' na.

Terug in Luang Prabang hebben we lekker gezwommen. Vervolgens kregen we een gratis diner aangeboden van het hotel. Een aangename verrassing! Geert en Monique bleven vervolgens om het hotel. De andere drie zijn iets wezen drinken in het stadje en hebben op de night Market geshopt, wat een aanbod en allemaal erg goedkoop.

Nu vroeg naar bed, want morgen staan we om 5 uur op om naar de monniken te kijken die 's ochtends vroeg door het dorp trekken om giften in ontvangst te nemen. Daarna staat de reis naar onze volgende stop op het programma. Meer nieuws als we in Phonsavan zijn!

1. Ron:
    19 juli 2013